Sunnuntai 7.4.2019

+ 8

Aurinko nousee: 06:13
Aurinko laskee: 20:28

 


Museosilta, kivinen holvisilta

 

20171108_131037%20%282%29.jpg

 

Silta on vuosina 1896–1897 rakennettu yksiaukkoinen kivinen holvisilta. Sillan kaaren aukko on 6 m leveä.


Se kuuluu museosiltaluetteloon.


Sillan nykyiset kivipilarilliset teräsputkikaiteet ovat vuodelta 1925, alkuperäiset kaiteet olivat puuta.


Silta ylittää Rännärin suvannon  lähellä kirkkoa.


Sillasta onkin käytetty myös nimityksiä Kirkkosilta ja Rännärin silta.


Valtatien liikenne kulki vielä 1960-luvulle asti sillan yli, kunnes kirkonkylän ohittava uusi linjaus valmistui vuosikymmenen loppupuolella. Silta jäi kevyenliikenteen sillaksi 1970-luvun puolivälissä.

 

 

20171108_131044%20%282%29.jpg

 

 

Runo

 

VANHA KIVIHOLVISILTA

 

 

 

vanha kiviholvisilta

 

auringon laskun värjäämä
taivaankaari ja
hämärtyvä ilta

 

aavaa ulappaa
rakastavaa merikansaa
kulki yli sillan

 

läpi hämärtyvän illan

 

ennen nykyistä
kivisiltaa paikalla
on ollut useita
puusiltoja

 

monen moni on
sillalla ihaillut
auringonlaskun
värjäämiä taivaanrantoja
hämärtyviä iltoja

 

yli sata vuotias
silta vanhus

 

huokaa askeleiden
alla

 

iloisia askeleita
raskaita askeleita
kiireisiä askeleita

 

askeleet kulki

 

poikki sillan

 

auringon laskun
värjäämän taivaankaaren
ja hämärtyvän illan

 

 

 

20171108_131127%20%282%29.jpg

 


Sillan historiaa

Jykevä silta tuli aikoinaan todelliseen tarpeeseen. Se rakennettiin yleiselle kulkureitille, joka oli ollut olemassa kauan.


Alkuaan reitti oli pelkkä ratsupolku.


Yhtenäiseksi maantieksi kulkuväylä kunnostettiin 1600-luvun loppuun mennessä.


Rännärin silta valmistui lopullisesti vuonna  1897.


Valtatien liikenne kulki vielä 1960-luvulle asti sillan yli.


1960-luvun lopussa sillan yli kulkeva tie muutettiin valtatiestä paikallistieksi...  kunnes ohittava uusi linjaus valmistui vuosikymmenen loppupuolella.


Ja silta jäi kevyen liikenteen sillaksi 1970-luvun puolivälissä.


Vain kevyttä liikennettä päivässä kulkee sillan yli tänä päivänä.


1984 silta-alue nimettiin tiemuseokohteeksi.

 

Komealla kiviholvisillalla on ikää yli sata vuotta

 

Kirkon läheisyyden vuoksi siltaa kutsutaan myös kirkko sillaksi.

Ja ennen vanhaan se tunnettiin "Rännärin siltana".
Rännäri -nimi juontuu vuosisadan vaihteeseen saakka paikalla sijainneesta viinatehtaasta.


Kiviholvisilta on ikuistettu lukuisiin valokuviin ja maalauksiin, tänään tämän daamin runoon.

Sillan perustus on tehty ladotuista kivistä ja maatukina toimivat kivimuurit.

Myöhemmissä vaiheissa siltaa on jouduttu parantamaan ajan vaatimuksia vastaavaksi.

Vanhat rakenteet ovat kuitenkin säilyneet suhteellisen hyvässä kunnossa.

Silta sijaitsee Pohojanmaalla.

 

xlarge-7cbce278-766e-4cb1-ba12-cbc3b36ae

 

Aika ennen kiviholvisiltaa


Varhaisten ratsupolkujen ja vaunuteiden kosteikot ja vesistöt ylitettiin pitkospuilla ja kivilatomuksilla, lautoilla ja veneillä tai rakentamalla puusiltoja.


Kivenkäsittelyn ja holvaustekniikan hallinta toi vilkkaille teille kivisiltoja 1700 luvun lopulla.


1800 luvulla rakennettiin kuitenkin yhä eniten puusiltoja.


Ihmisten kertomaa vanhasta kivisillasta


Kerään tähän tietoa vanhasta sillasta kuin Lönnrot keräsi runoja ihmisten kertomuksista.

(Lisätiedot: Elias Lönnrot oli Suomen kansalliseepoksen Kalevalan sekä Kantelettaren kokoaja, kielentutkija, lääkäri ja suomalaisen kasvitieteen uranuurtaja. Lönnrot kiinnostui opiskeluaikoinaan suomalaisesta runoudesta ja suomen kielestä. Hän teki tämän jälkeen useita runonkeräysmatkoja, joilla keräsi aineistoa muun muassa runonlaulajilta, hän tuli tunnetuksi runon keruu matkoistaan ja tavasta kerätä tarinoita ihmisten suulla kertomana).


Eräs muistelee seuraavanlaisesti. "Oli mukula kivikatuja ja hevoset että lehmät talsivat laitumilla. Apila tuoksui. Keväällä uitettiin tikkuaskeja. Nykyisin rakennetaan uutta, vanhaa ja arvokasta jää korjaamatta. Mutta vanha kiviholvi silta on säilynyt menneiltä ajoilta."


Toinen kertoo seuraavaa "Hyvä juttu, että vanhaa on säilynyt tähän päivää, yli sata vuotias silta."


Kolmas tuumii "Silta on kaunis ja hyvin tehty, koska se on vielä tänä päivänäkin käytössä mutta vain jalankulkijat voivat ylittää sillan, ei puhettakaan, että raskas liikenne."

Neljäs toteaa "En ole mitään mieltä sillasta."

Viides toteaa "Silta tuo nostalgiaa nykypäivään."

.